Friday, February 2, 2024

Madu Di Tangan Kananmu,Racun Di Tangan Kirimu

Salam Kesedihan Dan Keresahan Semua 🥰


Aku berdiam diri bukan kerana aku x di hargai Tuhan dan Akhirat,awk kena ingat kalau hari2 duk buat dosa,rasa2 Tuhan suka x kat kita ? Nak kahwin dua memanglah x salah di sisi undang2 Islam tapi cuma kita tgk keharmonian agama2 lain di dunia ,mana ada dan x boleh kahwin dua,walau pun x boleh masih ada kalau yg curang main kayu tiga juga tapi x lah darjat di angkat menjadi isteri ,masih boleh selamatkan lagi rumahtangga drp dirampas insan lain,Wahai lelaki awk kena ingat setiap kali awk melukakan hati isteri awk samalah juga seperti awk menyakiti hati nabi ! 


Memang aku x byk ilmu dalam bab2 org berumahtangga ni,alangkah hancurnya hati seorang isteri bila suami dia bermadu dgn perempuan lain,di mana janji2 dulu ? kenapa campakkan ke longkang kemanisan cinta kita dahulu ? Apakah kekurangan diri ini sehingga kau sanggup menduakan aku ? hanya itu soalan yg ingin aku kemukakan,Lelaki..andai kau tahu lebih mendalam hukum hakam agama tentang perbuatan mu itu,menduakan aku,memberiku madu yg hanya manis padaku tapi teramat pahit utk ku,mungkin kerana neraka tidak didepan mata,sebab itulah kau berani melukakan hati ini !


Sakit hati ini bukan mainan lagi,hari demi hari aku menunggu jawapan yg membahagiakan hati ini tapi sampai bila lagi aku harus bertahan ? Salahkah aku berharap supaya hak aku di kembalikan seperti mana kita muda2 dahulu ,semasa rumahtangga kita aman bahagia dahulu kala,sebagai seorang sahabat ,aku hanya mampu melihat kesedihan keharuan hidupmu teman ! Dan selebihnya kau berdoalah pada Tuhan,biar Tuhan tahu apa yg engkau inginkan,Ada juga aku dengar cerita org2 bila suami kahwin lagi ,derita isteri terbawa2 malah kurus kering jer tubuh badan akibat derita yg suami bagi kat isteri,sehinggalah penderita itu mati !


Keinginan isteri pula menjadi masalah juga,nak suami dia jadi milik dia sepenuhnya,so bila suami dah kahwin dua dia nak lebih lah padahal masa sebelum kahwin x kisah pun suami , layanan biasa2 jer,lelaki pun satu x pernah cukup dgn yg satu, suka sgt lah kalau dapat buka cawangan ,yg isteri nombor dua pun satu,macam dah xder lelaki bujang di luar sana ,laki org jugak yg dia nak ,,masalah btl lah ,patutnya islam haramkan lelaki kahwin dua ni bukannya gatal berkahwin nak tegakkan islam tapi kerana nafsu semata2,yg suami pun x fikir pasal perasaan anak2 ,selalu kalau rumahtangga porak peranda mcm tu,mesti anak2 mudah memberontak,silap2 org takut nak dekat sebab malas nak dgr cerita rumahtangga porak peranda ni !


Peranan pihak agama tentang poligami ni mesti di titik beratkan agar bangsa dan agama terpelihara dan dalam keadaan tenang serta aman,aku pun x tahu apa hikmahnya Islam menghalalkan poligami, tidakkah itu akan menghancurkan rumahtangga yg telah dibina dan merosakkan hati wanita,Tolonglah faham ,sebenarnya kalau aku nak fokus kepada org yg kahwin ramai ni x elok juga sebab poligami ni bukan major masalahnya tapi di kalangan minoriti sahaja,kalau nak besar2 pun hasil x byk mana,masih terkawal keadaannya,Jadi lazatnya poligami hanya pada lelaki dan juga isteri kedua dan yg merana isteri tua,memang best main kayu tiga tapi kata org kalau nasinya banyak,kerak pun byklah juga yer ! Ingat tu..


Bersyukur bagaimana kalau hati asyik terluka jer,jangan disimpan sgt perasaan,yg sebaiknya selalu2lah luah perasaan sama ada luah dgn penulisan ker ? luah kat kawan baik ker ? Terpulang, dan terserah anda ,Okay ,hidup yg semacam awk x perlu bersabar,keluarkanlah kata2 jangan hanya diam ,cuma pesan aku kalau ngan madu korang jangan buat jahat kepada sesama madu dan kalau nak tegakkan keadilan mestilah anda berfalsafah undang2 seperti polis,hanya itu sahaja yg berpahala,luahkan dgn kata2 sentiasalah dalam line percakapan kerana ianya dapat tenangkan hati dan berilmu,Okay ! Sekian..

No comments:

Post a Comment